Het appen van de gemaakte afspraken of het bevestigen van een order naar een klant of zakenrelatie. WhatsApp wordt steeds vaker zakelijk ingezet. Het is handig en snel, maar de chatapp heeft op zakelijk gebied ook valkuilen.

Wat zijn de belangrijkste spelregels?

WhatsApp heeft inmiddels zijn weg gevonden in de communicatie met uw klanten. Het is een laagdrempelige en veelgebruikte tool om het contact met uw klanten te vergemakkelijken.

Zakelijke toon

Een van de belangrijkste spelregels voor het zakelijk gebruik van de populaire chatapp is: houd het zakelijk. Uw klanten zitten niet te wachten op berichten die op een jolige toon zijn geschreven. Communiceer met uw klanten zoals u dat ook bijvoorbeeld via e-mail doet: zakelijk en concreet.

Zakelijke uitstraling

Geef uw WhatsApp en berichten een zakelijke uitstraling. Ben terughoudend met het gebruik van emojis (duimpjes, smileys etc.). Gebruik het logo van uw bedrijf of een goede zakelijke profielfoto. Privéfoto’s zijn minder gepast en leiden de aandacht allen maar af.

Relevante inhoud

Het gaat natuurlijk om de inhoud van uw bericht. U deelt via uw zakelijke app belangrijke zaken die uw klanten moeten weten. De informatie moet ook iets urgents in zich hebben. Voor het verspreiden van nieuwtjes is de zakelijke WhatsApp minder geschikt.

Snelheid

Bij WhatsApp draait alles om snelheid. Ontvangt u een bericht of een vraag van een klant via WhatsApp dan rekent uw klant ook op een snel antwoord. Staan de blauwe vinkjes aan, dan kan de klant bovendien zien dat het appje is ontvangen en gelezen. Snelheid is ook een valkuil, want voor u het weet heeft u een ongenuanceerd antwoord teruggestuurd. En dat gaat ten koste van de goede relatie met uw klant.

Pak de telefoon

Het dagelijks gebruik van WhatsApp is bijna niet meer weg te denken. Maar let op: uw woorden komen in appjes of e-mails nu eenmaal harder over dan ze ongetwijfeld zijn bedoeld. Om misverstanden te voorkomen is het soms beter om te bellen met uw klant. Een uitleg door een menselijke stem kan zelfs wonderen doen.

Go to top